Bovenaan bij Google staan!
Dat is wat ik vaak als eerste te horen krijg bij het bespreken van een nieuwe website en website strategie. Het is misschien één van de hoogst haalbare beloningen en het vraagt mede daarom ook de nodige aandacht en toewijding.
Je website moet "SEO" zijn, is er ook zo een.
SEO betekend in dit geval "Search Engine Optimalisation". Dat wat je online hebt staan - meestal je website - optimaal vindbaar én doorzoekbaar maken voor zoekmachines - meestal Google -.
Google is trendsetter in de beperkte markt van zoekmachines, dat mag je gerust stellen. Duck Duck Go en Bing doen ook mee, maar verder worden ze wel erg klein. Als je door Google goed gevonden wordt zit het ook goed bij de rest. Veel zogenaamde zoekmachines zijn eigenlijk portals, het verschil is dat die laatste een soort van veredelde telefoonboeken zijn, die meer je website qua naam vindbaar maken dan de daadwerkelijke inhoud.
Overal aanwezig.
Je bent op het internet niet meer alleen via je website of via wat-jij-ooit-waar-dan-ook-plaatst te vinden. Verzamel maar eens alle kanalen en appjes bij elkaar die je zelf beheert en daarbij komen dan nog de keren dat je 'getagd' op foto's van vrienden bent. Het zijn allemaal opties, mogelijkheden, momentopnamen via welke je gevonden kunt worden. Het is dan ook de kunst om daar wáár je invloed op hebt een goede mix van te maken en al die plekken (om) te leiden naar die omgeving waar je je potentiële klant wilt hebben: je winkel, Facebook, je website.
Zoek eens naar jezelf. Wil je zo gevonden worden?
Wil je gevonden worden dan moet je er ook echt iets voor doen. Heb je daar geen zin in of doe je daar niet aan mee dan ben je er voor wie je kent, maar niet voor diegene die op zoek zijn naar jou!
Net als bij relaties: als je het interessant maakt voor Google zal hij ook vaker naar je op zoek gaan. Als hij je eenmaal weet te vinden blijft ie je bezoeken, maar als je nooit veranderd ben je al heel snel niet meer interessant voor Google en gaat hij op zoek naar anderen.
Twee vragen voor we verder gaan;
- Wil jij echt gevonden worden?
- Hoe wil je gevonden worden?
Is het antwoord op vraag 1 NEE, dan kun je nu stopen met lezen, je leert hier waarschijnlijk niets wat je nodig hebt.
Vraag 2 is een belangrijke, waar toch vaak maar weinig over nagedacht wordt. Als je googelt naar het woordje "contact" dan krijg je meer dan 8 miljoen hits. En zo is het wel met veel websites gesteld, ze willen allemaal contact maar hebben verder weinig te vertellen. Formulieren, namen, telefoonnummers, veel foto's, opsommingen, links naar andere websites, maar verhalen vind je er maar weinig. En dat is nou net wat zoekmachines (door)zoeken.
Bereid alles goed voor, net als een diner.
Maar het heet niet voor niets zoekmachine "optimalisatie". Alles wat je op je website doet moet goed doordacht zijn. Oké het oog wil ook wat, dus mooi mag je het ook maken, maar beoordeel alle inhoud op "optimaal". Meestal wordt je gevonden via het gebruik van een zoekmachine, toch je meeste conversie haal je "via via", dat zijn doorverwijzingen van anderen. Zorg dus altijd voor een mooi gedekte tafel en een duidelijke tafelindeling, je weet namelijk nooit wanneer die nieuwe klant opeens voor je deur staat. Daarbij moet hij vooral snel vinden wat hij zoekt.
Zorg voor een duidelijke menustructuur.
Zorg dat je menu's een duidelijke intuïtieve indeling hebben. Bezoekers moeten door je menu's heen kunnen bladeren zoals ze dat gewent zijn of verwachten. Niet voor niets zien de hoofdmenu's op de meeste websites er hetzelfde uit. Vergelijk het maar met de menu's van de programma's op je computer, die zijn ook grotendeels gelijk van indeling. Heb je veel menu-opties nodig, maak dan één duidelijk hoofdmenu en zet de rest in een extra menu op een voor de hand liggende plek op je webpagina. Toon dit of deze extra menu's ook alleen op relevante pagina's.
Plaats zoveel mogelijk én door jezelf geschreven vak gerelateerde teksten.
Er wordt niet voor niets zoveel geblogd door marketeers. Zij weten dat door hun weloverwogen artikelen ze veel kans maken op gevonden te worden. Dus schrijf elke week, maand of wat de tijd toelaat, een artikel over je vak, dienst of product. Doe het met een vaste regelmaat. Hoeft geen reclame te zijn, liever niet zelfs, maar zaken die anderen interesseren of verder helpen. Hoe meer mensen je 'helpt' met je artikel hoe meer het op sociale media gedeeld wordt. En daar zit je (gratis) reclame!
Ben je geen held in schrijven, dan oefen, neem cursus of besteed het uit. Deel je teksten in als kleine boekjes, dus met alinea's en titels, dan weet Google ook de belangrijkste zaken in je teksten te onderscheiden. Probeer teksten ook als het maar even kan zo tijdloos mogelijk te schrijven, des te langer is de houdbaarheidsdatum.
Zorg dat alles waar je naar verwijst opgeruimd en bijgewerkt is.
Je website of zelfs alleen maar dat ene artikel waar je als eerste op gevonden wordt is de eerste indruk die de 'vinder' van jou krijgt. Dit is je eerste contact en maak het daarom meteen zo persoonlijk mogelijk. Zorg dat de pagina bestaat, lijkt simpel, maar let eens op hoe vaak pagina's er gewoon niet zijn (404 meldingen) verwijderd worden of qua naam aangepast. Dan werken de linkjes in Google en op andere websites ook niet meer. Zorg dat formulieren werken en alle menu's van je website ook ergens naartoe leiden. Een dialoog is misschien niet echt mogelijk maar kom zo dicht mogelijk in de buurt.
Kleine schermen en veiligheid.
Denk er ook aan dat het eerste en meeste contact met je website via kleine schermen gaat zoals tablet en smartphone. Zorg er voor dat je website zich daarop aanpast. Tekst, foto's, menu's alles moet zich mooi aanpassen aan het beeldscherm dat gebruikt wordt. Het beste is als je dat met één website bereikt, dat scheelt in kosten, maar ook je bezoeker ziet overal dezelfde vertrouwde website en kent daardoor snel de weg.
Zorg er ook voor dat je website automatisch via https:// verloopt. Beveilig je website via een SSL certificaat, zodat het verkeer tussen jouw website en je bezoeker veilig verloopt. Buiten de veiligheid straalt dat ook vertrouwen uit naar je bezoeker.
Zoek contact en geef een presentje.
"Beloon je bezoeker." Ben zonder te overdrijven dankbaar dat hij je website bezoekt. Zorg dat je contact legt met je bezoeker. Probeer een naam en e-mail adres of zelfs meer gegevens te krijgen. Dat is namelijk de beste manier waarop je interactie met je bezoeker kunt opbouwen. Als jij ze eenmaal kunt bereiken heb je ook de regie in handen om het contact te onderhouden.
Wanneer geven bezoekers nog hun gegevens af?
- Als ze je vertrouwen - door bijvoorbeeld je beveiligde website,
- als ze zich prettig voelen - door de manier waarop je schrijft,
- als je ze iets meegeeft - help ze of leer ze iets met je artikelen,
- geef een cadeautje in ruil voor de naam en e-mail adres - maar 'vang' ze niet, dus maak het contact verbreken heel makkelijk mogelijk (straalt ook weer vertrouwen uit).
Mijn beloning aan jou.
Om je te bedanken voor je interesse in mijn artikel en daarmee ook in mij natuurlijk, bied ik je een handig naslagwerkje aan waarmee je nog wat extra tips en ideeën krijgt om mee aan de slag te gaan.
"Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google"
Dit is een handleiding die Google in eerste instantie voor het eigen personeel heeft geschreven.
Ik ga je niet elke week verrassen met een nieuwsbrief maar ik vind het wel leuk als je een connectie met me wilt maken via linkedin. Mochten we elkaar eens nodig hebben weten we waar te zoeken.
https://www.linkedin.com/in/hein-meijer
Wil je ondersteuning of wil je dat het 'gewoon geregeld' wordt? Neem dan contact met mij op mail, bel of app 06 5335 2143.
Er zijn vele manieren waarop ik ondersteuning kan bieden bij het bouwen, onderhouden en bijhouden van jouw website of bij het opzetten van een marketing campagne of je gewoon op weg helpen en van de startblokken afkrijgen.